افراد برای دریافت اطلاعات با هم متفاوت هستند بعضی ها ترجیح می دهند در هنگام توضیحات تصاویر را هم به آنها نشان دهیم. افرادی توضیحات شنیداری را علاقه دارند بشنوند و بعضی ها همدوست دارند در هنگام صحبت ، کاری یا رفتاری را انجام دهند.
افراد به سه گروه دیداری ، شنیداری و حسی( لمسی، چشایی و بویایی) گروه بندی می شوند این بدین معنی ست که یکی از این سه گروه در فرد پررنگ تر از مابقی حس ها هست پس ما باید متن ارائه و صحبت خود را طوری آماده کنیم که تمامی این افراد متوجه صحبت ما شوند و برنامه ای برای دریافت اطلاعات بهتر هر سه دسته داشته باشیم.
حال از خود می پرسید چگونه تشخیص دهیم شخص مقابل ما دارای کدام کانال دریافت اطلاعات هست ؟
مشخصات افراد دیداری
- سر و گردن بالا
- موقع فکر کردن بالا را نگاه می کنند
- تنفس سطحی از قفسه سینه
- موقع نشستن جلو صندلی می نشینند
- منظم و مرتب هستند
- شیک پوشند و به ظاهر خود اهمیت می دهند
- مرور خاطرات از طریق تصویر سازی ذهنی
- سر و صدا حواسشان را پرت نمی کند
- تن صدای بلندی دارند
- سرعت بالایی در پردازش افکار دارند
- در کلام خود از کلماتی که تداعی کننده دیدن هست استفاده می کنند
افراد شنیداری (سمعی)
- موقع فکر کردن به کناره ها نگاه می کنند
- صدا به راحتی حواس آنها را پرت می کند
- شیوا و واضح صحبت می کنند
- تن صدای بالایی ندارند
- زیاد با تلفن صحبت می کنند
- از طریق تکرار یا شنیدن یاد می گیرند
- با آب و تاب و آهنگین صحبت می کنند
- در موقع صحبت به یک سمت خم می شوند
- از بازتاب صدای خودشان لذت میبرند
- در مکالمات از کلماتی استفاده می کنند که تداعی کننده شنیدن هست
خصوصیات افراد حسی یا لمسی
- موقع فکر کردن به پایین و راست خیره می شوند
- تنفس شکمی دارند
- آرام و با صبر و حوصله صحبت می کنند
- در هنگام صحبت دوست دارند به طرف مقابل نزدیک شوند
- بیشتر اهل عمل هستند تا حرف زدن
- عکس العمل ضعیفی دارند در اغلب تصادفات یک سوی آن افراد حسی هستند
- در هنگام نشستن لم می دهند و راحت هستند
- لمس کردن را دوست دارند (قابل توجه فروشنده هایی که تستر محصول دارند)
- موقع صحبت کردن از کلماتی که تداعی حس و احساس است استفاده می کنند.
بارها و بارها شده که با کسی صحبت می کنیم یا سر کلاسی حضور پیدا می کنیم و می گوییم چیزی از صحبتهای طرف مقابل متوجه نشدم یا با کلامش ارتباط نگرفتم این دقیقا با کانال های دریافت اطالعات ارتباط مستقیم دارد یعنی شما و شخص مقابل از دو کانال ارتباطی کاملا متفاوت با هم صحبت می کنید . یک فردی که فن بیان قوی دارد با شناخت این موضوع وقتی میخواهد صحبتی را از قبل ارائه کند این مسائل را بصورت کامل در نظر می گیرد. یادگیری و درک اینکه فرد مقابل چه کانال ترجیهی دارد نیاز به تمرین و ممارست دارد و در ابتدا بیشتر باید گوش داد تا مخاطب در کالم خود نشانه هایی از کانال ترجیهی خود بروز دهد و ما استفاده کنیم و ارتباط بهتر و موثرتری شکل بگیرد.